مواد شیمیایی پر خاصیت

راه حل آب تمیز و شفاف

کات کبود یا سولفات مس

سولفات مس یا مس سولفات، پودری آبی رنگ و بدون بو است که به نام تجاری “کات کبود” نیز شهرت دارد.

این ترکیب شیمیایی منحصر به فرد خیلی زود توانست جایگاه ویژه ای در صنایع مرتبط با علوم کشاورزی، پزشکی و شیمیایی پیدا کند.

جالب است بدانید که چینی ها برای مراسم های گوناگون آتش بازی، جهت تولید شعله سبز رنگ در مواد آتش بازی، از سولفات مس استفاده می کنند.

سولفات مس در استخرها

یکی از نقش های متداول و پرکاربرد سولفات مس، استفاده به عنوان ماده ضد جلبک در استخرها است،

این ماده شیمیایی با توجه به خواصی که دارد می تواند کنترل رشد جلبک در آب را بر عهده گرفته و تعادل شیمیایی در آب استخر را برقرار سازد.

چه میزان سولفات مس در آب استخر باید اضافه شود؟

گفتنی است که میزان اضافه کردن سولفات مس در استخر را با کیت اندازه گیری کیفیت آب استخر به دست می آورند.

در کل با اندازه گیری میزان  قلیائیت کلی آب می توان فهمید که چه میزان کات کبود باید به آب اضافه شود.

در انتها نیاز به اضافه است که از اضافه کردن میزان بیش از حد کات کبود به آب استخر خودداری کنید

چرا که اگر کات کبود را بیش از اندازه به آب اضافه کنید، رفته رفته بر روی سطح آب شاهد حضور لکه هایی به رنگ سبز یا سیاه خواهید بود،

همچنین دیواره ها و کف استخر نیز ممکن است دست خوش تغییرات شده و لکه هایی دائمی روی آن ها نقش ببندد..

بسیاری از صاحبان مجموعه های ورزشی برای حفظ کیفیت و سلامت آب استخر شنا مقداری کات کبود به آب اضافه می کنند

تا رنگ آب از رنگ سبز به رنگ آبی تغییر بابد، همچنین اکثر مجموعه داران پرورش ماهیان آب زی، به آب استخرهای خود سولفات مس اضافه می کنند.

 

برای تهیه لوازم استخر به فروشگاه زرین فروش مراجعه نمایید.

سولفات آلمینیوم یا زاج

آب استخر ممکن است به دلایل مختلفی، کدر شود. اگر دلیل کدر بودن آب استخر، وجود املاح زیاد باشد، بهترین روش برای از بین بردن آن، استفاده از سولفات آلومینیوم (زاج) است. زاج پس از حل شدن در آب دارای بارالکتریکی مثبت شده و باعث جذب ذرات دارای بار منفی به خود و سپس انعقاد و ته نشینی می شود که بدینوسیله، تمیز کردن آب استخر را آسانتر می کند. در واقع، زاج یک ماده منعقد کننده قوی است که با استفاده از این خاصیت، باعث تمیزی و شفافیت آب استخر می شود.

 

زاج معمولاً به صورت پودری و یا نباتی از فروشگاه های ارائه دهنده مواد شیمیایی استخر، قابل تهیه بوده و به همین صورت و یا پس از حل کردن در آب، می تواند مورد استفاده قرار گرفته و به آب استخر اضافه شود.

قبل از استفاده از زاج، میزان قلیائیت کل و PH آب استخر خود را اندازه گیری کنید. برای اثربخشی بهتر عملکرد زاج، توصیه می شود قلیائیت کل آب، بیشتر از 75 میلیگرم در لیتر (یا ppm) کربنات کلسیمی و PH آب استخر نیز در بازه 7.0-7.2 باشد.

بهتر است پیش از استفاده از زاج، فیلتر استخر خود را بک واش کنید. ضمن اینکه باید توجه داشته باشید که استفاده از زاج تنها برای استخرهایی که از فیلتر شنی استفاده می کنند، مناسب است. زاج ممکن است به فیلترهای دیاتومه صدمه وارد کند.

قبل از اضافه کردن زاج، مدار تصفیه استخر را روشن کنید.

 

بعد از انجام این کار، مطابق دستورالعمل شرکت سازنده سولفات آلومینیوم (زاج)، این ماده را به آب استخر اضافه کنید. بهترین محل برای اضافه کردن زاج به آب استخر، نقاط نزدیک به ورودی فیلتر استخر مانند اسکیمرهاست. البته ریختن زاج در آب استخر باید به آهستگی صورت بگیرد تا در آب جریان پیدا کند و در یک نقطه جمع و چسبیده به هم نشود. البته در صورت عدم دسترسی و یا وجود اسکیمر، می توان زاج را روی سطح آب استخر هم اضافه نمود.

مقدار دقیق زاج استفاده شده، بستگی به دستورالعمل تولید کننده دارد. اما برخی قواعد تجربی هستند که می توان از آنها استفاده نمود. از جمله:

– 2 اونس زاج به ازای هر فوت مربع مساحت سطح استخر (610 گرم زاج به ازای هر متر مربع مساحت استخر)

– 1 پوند زاج به ازای هر فوت مربع سطح فیلتراسیون مؤثر فیلتر استخر (4882 گرم زاج به ازای هر متر مربع سطح فیلتراسیون مؤثر فیلتر استخر)

– 4 تا 8 پوند زاج به ازای هر 10،000 گالن آب استخر (48 تا 96 گرم زاج به ازای هر متر مکعب آب ستخر)

 

بعد از گذشت چند ساعت، وقتی فشار فیلتر حدود 8 تا 10 psi نسبت به فشار کارکرد عادی افزایش پیدا کرد، مدار تصفیه را خاموش کرده و فیلتر استخر خود را تمیز و یا بک واش کنید

بین 6 تا 12 ساعت صبر کنید تا تمامی مواد کدر کننده آب استخر، منعقد و ته نشین شوند. سپس، با جاروهای نظافت مخصوص استخر، این مواد را تخلیه کنید. مراقب باشید تا این کار را به آهستگی انجام دهید تا اغتشاشی در آب صورت نگیرد. زیرا در این صورت، ممکن است مواد ته نشین شده مجدداً در آب پخش شوند.

در هنگام استفاده از زاج، مراقب باشید تا این ماده با پوست دست و بدن شما تماس پیدا نکند. برای این منظور، از دستکش و عینک محافظ چشم استفاده نمائید

 

کلر مایع یا هیپو کلرید سدیم:

کلر مایع یکی از انواع کلرهای موجود در بازار برای ضد عفونی کردن آب استخرهای شنا است. کلر در واقع اصلی ترین ماده شیمیایی است که مردم به منظور حفظ پاکیزگی استخرهای خود استفاده می کنند. کلر یک عنصر شیمیایی است که توسط الکترولیز آب شور تولید می شود و باکتری های مضر با سطح کلر ۱۵-۱۲٪  کاملا از بین می روند.

همانطور که احتمالاً می دانید  این ماده شیمیایی در سفید کننده ها و سایر پاک کننده های خانگی برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین در نمک(NaCl) یافت می شود و به طور طبیعی در اقیانوس ها و سایر ترکیبات وجود دارد.

برای استخرهای شنا می توان از آن به صورت جامد گرانولی (هیپوکلریت کلسیم) یا مایع (هیپوکلریت سدیم) استفاده کرد.

نحوه استفاده از کلر مایع برای استخر شنا

کلر مایع یا هیپوکلریت سدیم ۴ تا ۶ برابر قوی تر از گالن معمولی سفید کننده خانگی است و ماده خطرناکی است ، بنابراین لازم است هنگام استفاده از آن احتیاط کنید. اگر کلر بطور اتفاقی با پوست شما در تماس قرار گرفت فورا با شلنگ یا دوش کاملاً  آن را بشویید و همیشه از عینک محافظ و دستکش لاستیکی استفاده کنید.

کلر مایع شکل تثبیت شده کلر نیست بنابراین باید بعد از تاریک شدن هوا به استخر اضافه شود تا نور آفتاب آن را از بین نبرد.

توصیه می شود که هنگام استفاده از کلر تثبیت نشده ، میزان کلر آزاد استخر خود را بالاتر ppm 1در میلیون نگه دارید. اگر میزان کلر موجود در استخر به بیش از ppm 3 افزایش یابد ، خطر سوزش چشم و پوست برای شناگران وجود دارد.

نگه داشتن کلر در سطح سالم صرفاً با آزمایش منظم آب و افزودن کلر فقط در صورت لزوم امکان پذیر است. هنگامی که تشخیص دادید که باید کلر به آب اضافه شو با روشن نمودن پمپ استخر ، کلر را به آرامی در انتهای عمق استخر بریزید. برای اینکه کلر در استخر در گردش باشد ، یک شب پمپ را روشن بگذارید. تا کاهش سطح کلر به زیر ppm 3 وارد استخر نشوید!

 

چه مقدار کلر مایع باید به استخر شنا اضافه کرد؟

مقدار مورد نیاز کلر مایع با میزان مصرف پودر کلر متفاوت است. اول از همه میزان آب استخر خودتان را محاسبه کنید سپس باید سطح کلر استخر را آزمایش کنید تا مقدار آن تعیین شود. بیشتر محصولاتی که خریداری می کنید برای حدود ۱۰ هزار گالن آب استخر خواهد بود ، بنابراین اگر استخر شما بزرگ تر از آن باشد ، به محصول بیشتری نیاز خواهید داشت.

اکنون، فقط دستورالعمل های سازنده را برای افزایش مقدار کلر و رسیدن به سطح مورد نظر خود دنبال کنید. اگر هنوز کمی گیج هستید ، می توانید از یک ماشین حساب آنلاین کلر استفاده کنید.

 

هیپوکلریت کلسیم یا پودر کلر

یک ترکیب معدنی با فرمول Ca (ClO) 2 است که در مقیاس تجاری از طریق واکنش گاز کلر با هیدروکسید کلسیم تولید می شود. هیپوکلریت کلسیم در آب سخت محلول نیست و ترجیحاً در آب نرم تا متوسط استفاده می شود و به دو شکل خشک (بی آب) و هیدراته وجود دارد.

کاربرد هیپوکلریت کلسیم یا پودر کلر چیست؟

هیپوکلرید کلسیم یک ماده اکسید کننده قدرتمند است، به ویژه در صورت وجود آب یا در دمای بالا باعث آزاد شدن گازهای اکسیژن و کلر می شود. بنابراین، لازم است تا زمان استفاده به صورت محلول نگهداری شود.

هیپوکلریت کلسیم به دلیل خاصیت اکسیدکنندگی در شیمی آلی بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال از این ترکیب جهت تجزیه گلیکول‌ها، اسیدهای α-هیدروکسی کربوکسیلیک و اسیدهای کتو و همچنین برای تولید آلدهیدهای کوچک تر یا کربوکسیلیک اسید استفاده می شود.

پودر کلر با درصد خلوص ۶۵% و ۷۰% و ۹۰% معمولاً برای ضد عفونی کردن استخرهای عمومی و آب آشامیدنی استفاده می شود و در تصفیه خانه فاضلاب صنعتی، تمیز کردن سرویس های بهداشتی خانگی، ضدعفونی سبزیجات و همچنین برای تمیزکردن استخرهای پرورش ماهی مورد استفاده قرار می گیرد.

نکته

هیپوکلرید کلسیم ۶۵% اغلب برای ضد عفونی کردن حجم زیادی از آب به منظور اطمینان از رفع آلودگی های آن برای مصارف خانگی استفاده می شود.

پودر کلر ممکن است با ترکیبات کربن به شدت واکنش نشان دهد و با ذرات ریز کربن ترکیب و یک ماده انفجاری تشکیل دهد. واکنش این ماده با استیلن منجر به تولید مواد منفجره می شود.

همچنین تماس پودر کلر یا پرکلرین با ترکیب شیمیایی با مواد آلی، روغن ها، هیدروکربن ها و الکل هایی مانند متانول یا اتانول ممکن است باعث انفجار شدید شود

 

پودر کلر استخر

پودر کلر محبوب ترین ماده شیمیایی است که به عنوان ضدعفونی کننده استخر برای تمیز نگه داشتن آب و جلوگیری از رشد جلبک ها و میکروارگانیسم ها استفاده می شود. کلر صرف نظر از شکل آن کاربرد گسترده ای در تصفیه و ضد عفونی آب دارد.

عملکرد ضد عفونی کنندگی کلر در نتیجه فرآیندی به نام الکترولیز صورت می گیرد. این ماده با شکستن دیواره های سلولی میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها و جلبک ها آنها را اکسید کرده و باعث از بین رفتن یا غیرفعال شدن آنها می شود.

با تکمیل این فرآیند کلر نیز تجزیه می شود و تاثیر آن کمتر و کمتر می شود. به همین دلیل است که باید به طور منظم کلر را به استخر خود اضافه کنید.

نحوه استفاده از پودر کلر

پودر کلر را می توانید برای گندزدایی مکان های مختلف و حتی منزل مورد استفاده قرار دهید. برای استفاده ابتدا لازم است کلر را در آب رقیق کنید. مثلا برای ضدعفونی سرویس های بهداشتی داخل منزل، امکان عمومی، وسایل آشپزخانه و سطوح مختلف باید ابتدا محلول ۰.۱ کلر را تهیه کنید.

از آنجاییکه پودر کلر معمولا به صورت ۶۵ تا ۷۰ درصد تولید و عرضه می شود باید ۱۵ گرم آن را در ۱۰ لیتر آب سرد حل کنید تا محلول ۰.۱ % تهیه شود. ماندگاری این محلول ۲۴ ساعت است و پس آن قدرت ضدعفونی کننده آن از بین خواهد رفت.

برای خواندن مطالب مفید و بیشتر کلیک نمایید.