معرفی انواع لوله ها در تاسیسات ساختمان

معرفی انواع لوله ها در تاسیسات ساختمان

برای مصارف مختلف و در صنایع متنوع، از انواع لوله ها در تاسیسات ساختمان، استفاده خواهد شد. بنابراین شما نمی توانید بدون کسب اطلاعات کاربردی و دقیق در رابطه با انواع لوله ها و کاربرد هر کدام از آنها، جهت خرید لوله برای ساختمان خود، اقدام نمایید. جهت انتخاب بهترین نوع لوله و استفاده صحیح از آن، باید از نظر افراد متخصص بهره مند شده یا به سایت هایی که اطلاعات مرتبط با انواع لوله های مورد استفاده در تاسیسات ساختمان ارائه می دهند، مراجعه نمایید. لوله های مورد استفاده در تاسیسات ساختمانی دارای انواع مختلفی بوده و از مواد بسیار مختلفی تشکیل می شوند. هر کدام از این لوله ها، با توجه به پارامترهای مختلفی همچون: جنس لوله، ضخامت آن،استحکام لوله، قطر لوله و سایر موارد، در محل های مشخصی بکار برده می شوند. از جمله رایج ترین انواع لوله ها که می توان از آنها در تاسیسات ساختمانی استفاده کرد می توان به: لوله های فلزی( لوله های آهنی و فولادی) گالوانیزه، لوله هایی از جنس چدن، لوله های پلی پروپیلن( این لوله ها را با نام “لوله های سبز” نیز می شناسند)، لوله های چندلایه( نام دیگر آنها لوله های “سوپرپایپ” می باشد)، لوله های PVC( دارای انعطاف)، لوله های پنج لایه، لوله هایی از جنس CPVC( اسم دیگر آنها لوله های کلرینیتد پلی وینیل کلراید)، لوله های پلی اتیلن( لوله ی PE)، لوله های برنجی پوشیده شده با کروم و لوله های مسی، اشاره نمود. در این مقاله به بررسی و معرفی ویژگی و کاربرد هر یک از این لوله ها می پردازیم. شما پس از خواندن این مطلب قادر خواهید بود با انواع لوله ها و کاربرد هر یک از آنها در نواحی مختلف، آشنایی کامل بدست آوردید.

انواع لوله

ویژگی انواع لوله ها در تاسیسات ساختمان

انواع لوله ها در تاسیسات ساختمان، ویژگی های ساختاری و ظاهری متفاوتی دارند. لذا از هر لوله، در مکان مشخصی استفاده می شود. با توجه به ویژگی های ساختاری لوله ها، می توان انواع مختلفی از آنها را نامگذاری نمود. موارد زیر، شامل پرکاربردترین لوله های استفاده شده در ساختار تاسیسات ساختمانی، هستند.

لوله گالوانیزه

لوله های فولادی گالوانیزه و آهنی

از انواع لوله ها در تاسیسات ساختمان، می توان به لوله های گالوانیزه اشاره کرد. این لوله ها با توجه به ساختار بسیار محکمی که دارند می توانند در برابر وارد شدن فشار، زنگ زدگی، خوردگی و آسیب های مختلف، مقاومت به نسبت بالایی از خود نشان دهند. این لوله های فلزی قابل بازیافت هستند، ولی همین ساختار فلزی باعث کاهش مقاومت لوله ها و ایجاد رسوب در آنها می شود، بنابراین ممکن است امکان استفاده در دراز مدت از آنها میسر نباشد. اما در لوله های فلزی که گالوانیزه شده اند، از فلز “روی”  (zn) برای پوشاندن آنها استفاده می شود. این امر باعث ایجاد مقاومت در لوله ها شده و از بروز خوردگی و فرسایش لوله ها، جلوگیری می کند. این پوشش ها باعث می شود طول عمر لوله ها نیز، بیشتر شود. لوله های گالوانیزه می توانند از نوع فولادی و آهنی، باشند. در نوع فولادی این لوله ها از یک ورقه ی نرم فولاد استفاده شده و درز آن توسط جوشکار، بسته می شود. پس از آن، لوله را درون یک وان پر از “روی” غوطه ور ساخته و مقاومت آن را افزایش می دهند.

کاربرد لوله ها

در فرایند ساخت لوله های آهنی نیز، از همین روند استفاده خواهد شد. در نتیجه از نظر ساختار تفاوت چندانی بین دو نوع لوله ی گالوانیزه، وجود ندارد. تنها وجه تمایز آنها در سبک تر بودن لوله های گالوانیزه فولادی و براق تر بودن این لوله ها نسبت به انواع گالوانیزه آهنی، است. البته توجه به این نکته نیز خالی از لطف نیست که، لوله های گالوانیزه ی فولادی مقاومت کمتری نسبت به مواد اسیدی، دارند. این لوله ها اغلب دارای طول 6 متر و قطر 1 تا 8 اینچ هستند. این لوله ها اغلب در زمینه ی انتقال گاز و آب،سیستم های آبیاری، احداث تصفیه خانه ها و تاسیس سیستم های تهویه، مورد استفاده قرار می گیرند.

 

لوله چدنی

لوله های چدنی

از جمله انواع لوله ها در تاسیسات ساختمان، می توان به لوله های چدنی اشاره کرد. این لوله ها ارزان قیمت بوده و دارای مقاومت به نسبت بالایی هستند. همچنین در برابر فرسودگی، مقاومت بالایی دارند. البته این لوله ها در مرحله ی اتصال و نصب آنها، فرایند به نسبت سخت تری پیش رو دارند و اتصال آنها، زمان بر خواهد بود.

لوله های پلی پروپیلن

یکی از بهترین انواع لوله ها در تاسیسات ساختمان، لوله های ساخته شده از جنس پلی پروپیلن هستند. این لوله ها دارای وزن بسیار کم، میزان خوردگی بسیار ناچیز، حداقل میزان رسوب گیری و امکان اتصال سریع، می باشند. البته به دلیل عدم مقاومت در برابر فشار های بالا و همچنین تغییر پذیری لوله ها در برابر سرما و گرما، استفاده از این لوله ها کمی دشوار است.

لوله های چند لایه

لوله های سوپرپایپ

از جدیدترین انواع لوله های مورد استفاده در ساختار تاسیسات مختلف، لوله های سوپرپایپ هستند و به شکل چند لایه ساخته می شوند. لوله های پنج لایه توانسته اند معایب سایر لوله ها را به دلیل داشتن لایه های زیاد، کاور کنند. مقاومت بسیار بالا، امکان نصب سریع و منعطف بودن آنها، از مزایای این لوله ها است.

لوله های PVC

لوله هایی از جنس پلیمر می باشند که بسیار سبک بوده و دارای تنوع رنگی بسیار مناسبی هستند. قیمت این لوله ها بسیار کم تر از سایر انواع می باشد و می توان از آنها در زمینه های مختلفی استفاده کرد؛ زیرا دارای ویژگی هایی همچون: مقاومت بالا به اسید و باز، عدم تغییر بو و رنگ آب، مقاومت به سرما، مقاومت در برابر رسوب و حرارت، می باشند.

ساختار لوله ها

 محل کاربرد انواع لوله ها در تاسیسات ساختمان

انواع لوله های موجود در بازار را می توان جهت کاربردهای مختلفی در تاسیسات ساختمانی، استفاده نمود.

  • لوله های گالوانیزه سرد. این لوله ها بیشتر در ساختار صنایع خودرو سازی، مهره و پیچ، قطعه سازی و پوشش فلزاتی که در صنایع بهداشتی استفاده می شود، استفاده می شود.
  • لوله های گالوانیزه گرم. از انواع لوله ها در ساختمان تاسیسات، می توان به لوله های گالوانیزه گرم اشاره کرد. این لوله ها برای دکل های مخابراتی، دکل های برق دارای فشار قوی، ساخت ریل جاده ها، لوله های ضخیم آب و تیرهای برق، مورد استفاده قرار می گیرند.
  • لوله های چدنی را در زمینه ی لوله کشی فاضلاب، مورد استفاده قرار می دهند.
  • لوله های پلی پروپیلن را در مصارف بسیار زیادی می توان مورد استفاده قرار داد.
  • لوله های چند لایه. به دلیل ساختار مقاوم، کاربردهای بسیار وسیعی دارند.