اطلاعاتی درباره ی انواع پمپ های خورشیدی

اطلاعاتی درباره ی انواع پمپ های خورشیدی

پمپ های خورشیدی یا سولار پمپ، در واقع اصطلاحی است که جهت معرفی انواع پمپ های استفاده کننده از انرژی نورانی خورشید کاربرد دارد. منظور از پمپ استفاده کننده از نور خورشید این است که، این پمپ ها می توانند از انرژی نورانی خورشید استفاده کرده و آن را دریافت نمایند. سپس این پمپ ها، انرژی نورانی دریافت شده را به انرژی الکتریکی مورد نیاز جهت عملکرد خود، تبدیل می نمایند. پمپ های سولار یا پمپ های وابسته به نور خورشید، از جمله جدیدترین تکنولوژی های قرن اخیر به شمار می روند، که می توانند با استفاده از یک منبع انرژی رایگان و همیشگی( نور خورشید)، انرژی الکتریکی مورد نیاز انسان ها را تامین نمایند. یک پمپ سولار با داشتن پنل های خاصی که با نام pv یا فتوولتائیک شناخته می شوند، می توانند از انرژی خورشید استفاده کرده و آن را به انرژی الکتریکی مورد نیاز جهت فعالیت پمپ سولار، تبدیل نمایند.

 

 

 

این پمپ ها دارای مزایای بسیار زیادی هستند که باعث برتری چشمگیر آنها نسبت به سایر پمپ های دیزلی یا برقی می شود. از جمله مزایای این پمپ ها می توان به مواردی همچون: استفاده از نور خورشید به عنوان منبع انرژی، امکان استفاده از آنها در مناطقی که دسترسی به انرژی الکتریسیته ندارند، امکان کاربرد آنها در مناطقی که باد خیز نیستند و نداشتن اثرات تخریبی برای محیط زیست، اشاره کرد. در این میان، هرچه پمپ شما بزرگ تر باشد، پنل خورشیدی مورد استفاده نیز بزرگتر خواهد بود. زیرا برای تامین میزان انرژی مورد نیاز جهت فعالیت پمپ، باید تعداد بیشتری از سلول های خورشیدی، در دسترس باشند. همچنین در صورتی که به دنبال ایجاد جریان پرفشار تری هستید، بهتر است از پنل های فتوولتائیک بیشتری استفاده کنید تا در تامین میزان انرژی مورد نیاز به مشکل برخورد نکنید.

تامین آب مصرفی توسط پمپ سولار

معرفی انواع پمپ های خورشیدی

پمپ های سولار را می توان به دو نوع پمپ AC و پمپ DC تقسیم بندی کرد. هر یک از این پمپ ها دارای ویژگی های خاصی می باشند.

  • پمپ های AC خورشیدی. مزیت اصلی این نوع از پمپ های سولار این است که، توانایی بسیار بالایی دارند و می توانند نیرویی معادل با توان 6 اسب را، تولید نمایند. این مدل از پمپ های سولار از ساختار ساده ای برخوردار هستند و در واقع پمپ مورد استفاده در آنها یکی از معمول ترین پمپ های موجود در بازار است و به راحتی قابل تهیه می باشد. هرچند که این پمپ ها بسیار ساده هستند و در اقصی نقاط کشور می توان به راحتی آنها را تهیه نمود، ولی دارای مقاومت و طول عمر بسیار خوبی، هستند. این مدل از پمپ های سولار با توان بالای خود در تمام طول روز، انرژی الکتریکی مورد نیاز را تامین می کنند؛ ولی در ساعاتی که نور خورشید وجود ندارد، خاموش می شوند. همچنین این مدل از پمپ های سولار می توانند در زمینه ی تامین انرژی الکتریکی خانه ها نیز، مورد استفاده قرار گیرند.

نحوه ی عملکرد پمپ

  • پمپ های DC خورشیدی. این مدل از پمپ های سولار، فاقد اینورتر( دستگاهی که در واقع نقش اصلی در تبدیل جریان مستقیم برق به جریانی که دارای فرکانس و ولتاژ دلخواه باشد را، برعهده دارد) هستند. در واقع به دلیل DC بودن آنها، قطعه ی اینورتر از ساختار این پمپ ها حذف شده است. ولی در عوض در این پمپ ها، هرچه توان پمپ بیشتر باشد، به نسبت آن باید یک قطعه ی درایور جهت کنترل دورهای موتور پمپ وجود داشته باشد؛ زیرا هر چه قدرت و ولتاژ برق مورد استفاده در دستگاه بیشتر شده باشد، میزان سرعت گردش موتور پمپ سولار نیز بیشتر خواهد شد. ولتاژ معمول مورد استفاده در این پمپ ها به صورت حدودی بین 70 الی 160 ولت می باشد. در صورتی که پمپ مورد استفاده دارای یک پنل سولار با توان پایین باشد، می توان از اتصال مستقیم پمپ به پنل سولار استفاده کرده و در این صورت باعث کاهش هزینه ی پکیج متصل به آن، خواهید شد. قیمت این پمپ ها نسبت به همتای خود مناسب تر است؛ ولی پمپ های استفاده شده در ساختار این مدل، با نمونه های موجود در بازار متفاوت هستند و به راحتی در دسترس نمی باشند. توان این مدل از پمپ های خورشیدی، معادل با 100 تا 3000 وات می باشد؛ که بسیار بیشتر از پمپ های  AC است. این سیستم نیز در تاریکی و نبود نور خورشید غیرفعال می شود، ولی امکان اتصال مستقیم آن به پکیج های خانگی وجود دارد.

کاربرد پمپ سولار در کشاورزی

مزیت های استفاده از پمپ های سولار یا خورشیدی

در رابطه با استفاده از پمپ های خورشیدی، می توان به مزیت هایی از جمله موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره برداری از پمپ ها در مناطقی که فاقد دسترسی مناسبی به جریان برق و الکتریسیته هستند، به راحتی امکان پذیر است. لذا در روستاها و مناطق دور افتاده که دارای سیستم برق کشی مناسبی نیستند، می توان از نصب و راه اندازی پمپ های وابسته به نور خورشید جهت بهره برداری از چاه های آب و قنات، استفاده کرد. در این مناطق که برای کشاورزی و تامین آب شرب به چاه و قنات وابسته هستند، نصب و استفاده از پمپ های سولار یک امتیاز بسیار عالی به شمار می رود.
  • این پمپ ها دارای قسمت های متحرکی هستند و لذا نگهداری و جابجایی این پمپ ها نسبت به نمونه های برقی آنها، آسان تر است.
  • یک نکته ی بسیار مهم در رابطه با نصب و استفاده از پمپ های سولار، امکان تعیین ظرفیت پمپ بر اساس نیاز به، است. زیرا این پمپ ها با توجه به پنل خورشیدی خود، می توانند مقادیر متفاوتی از انرژی الکتریکی مورد نیاز افراد را تامن نمایند.
  • این پمپ ها در مقایسه با پمپ های برقی، دارای بازدهی و راندمان بالاتری هستند.

برداشت آب از چاه توسط پمپ سولار

نحوه ی عملکرد پمپ های خورشیدی

در ساختار پمپ های خورشیدی، از سه قسمت اصلی: پنل سولار، کنترل کننده و بدنه ی اصلی، استفاده شده است. ابتدا نور خورشید توسط پنل دریافت شده و یک اختلاف پتانسیل بین نیم رسانا ایجاد می کند. پس از عبور جریان ناشی از اختلاف پتانسیل ایجاد شده در نیم رسانا ها، جریان الکتریکی تولید خواهد شد. این جریان به طور معمول می تواند عملکرد پمپ سولار را به مدت 8 ساعت در طول روز، تامین و حمایت نماید.