اطلاعاتی درباره پکیج های گرمایشی خورشیدی

اطلاعاتی درباره پکیج های گرمایشی خورشیدی

گسترش فناوری های استفاده از انرژي های رایگان همچون نور خورشید، باعث شده است تا افراد زیادی به دنبال ایجاد و اختراع مسیرهای تبدیل کردن و استفاده از این انرژی ها، باشند. در این میان، نور خورشید یکی از بهترین منابع انرژی در دسترس می باشد و می تواند به عنوان یکی از با کیفیت ترین و بهترین جایگزین های سوخت های فسیلی همچون: بنزین، نفت، گازوئیل و گاز، مورد استفاده قرار گیرد. فناوری و تکنولوژی های جدید به دنبال استفاده  از نور خورشید در مواردی همچون: پکیج های گرمایشی خورشیدی، تولید برق، تولید انرژی مورد نیاز برای حرکت ماشین های برقی و هزاران مورد دیگر، می باشند. لذا همواره روش های جدید و پیشرفته تری برای بهینه سازی استفاده از این منبع انرژی رایگان و در دسترس، توسط دانشمندان و مهندسان شاغل در این زمینه، ابداع می شود. به جرات می توان بیان کرد، اختراع صفحات خورشیدی و ایجاد امکان تبدیل انرژی خورشید به شکلی از انرژی که مورد نیاز باشد؛ یکی از بهترین و موثرترین پیشرفت های بشر در حوزه ی تامین جایگزین های مناسب برای سوخت های فسیلی غیر قابل تجدید ، می باشد.

 

پنل خورشیدی

استفاده از این پکیج ها، علاوه بر اینکه دارای تبعات مخرب محیط زیست نمی باشد و آسیب های ناشی از مصرف سوخت های فسیلی را به همراه ندارد؛ از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه است. زیرا انرژی خورشید به صورت رایگان در اختیار شما قرار داشته و هرگز برای خرید سوخت اولیه ی پکیج های گرمایشی خورشیدی، نیازی به صرف  هزینه ای برای خرید سوخت، نخواهید داشت. در ساختار این پکیج های گرمایشی، از یک سری ماژول های    pv ( فتوولتائیک) استفاده شده است که از نظر الکتریکی روی یک پایه به عنوان تکیه گاه آنها، قرار دارند. منظور از pv، تعدادی از سلول های خورشیدی است که بین آنها، اتصال برقرار می باشد.

پکیج شوفاژ دیواری

گرم کردن منزل با پکیج خورشیدی

کاربردهای پکیج های گرمایشی خورشیدی

در زمینه های مختلف می توان از پکیج های گرمایشی خورشیدی، استفاده کرد. از جمله کاربردهای این پکیج های خورشیدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تامین کردن آب گرم مصرفی خانوار و مراکز. با توجه به اینکه این پکیج ها می توانند انرژی خورشیدی را به انرژی گرمایشی تبدیل کنند، می توان از آنها جهت تامین آب گرم مورد استفاده در ساختمان های مسکونی و تجاری استفاده نمود. به راحتی می توان جهت تامین آب گرم مناطقی همچون خوزستان، استان های جنوب شرق و استان های مرکزی کشور که دارای آب و هوای گرمتری می باشند، از این پکیج های گرمایشی خورشیدی، استفاده نمود؛ زیرا تابش نور خورشید در این مناطق، با زاویه و شدت بیشتری انجام می گیرد، لذا شارژ شدن صفحات خورشیدی و تامین انرژی لازم برای گرم کردن آب مورد نیاز، بسیار سریع تر و آسان تر انجام می گیرد. این صفحات و پکیج های خورشیدی می توانند آب را با دمایی معادل با 90 درجه سانتی گراد در اختیار مصرف کننده ها قرار دهند. جالب است بدانید، این دما تنها 10 درجه سانتی گراد از دمای جوش آب( 100 درجه سانتی گراد) کمتر است.

پکیج شوفاژ دیواری

کاربرد پکیج های گرمایشی

  • تامین آب گرم استخر. در استخر های خانگی و مجموعه های ورزشی، جهت تامین آب گرم به انرژی زیادی جهت فعال کردن سیستم گرمایشی، احتیاج داریم . لذا تامین این انرژی با هزینه ی قابل توجهی نیز همراه خواهد بود. بنابراین در صورتی که این ساختمان ها توسط پکیج های گرمایشی استفاده کننده از نور خورشید مجهز شده باشند، به راحتی می توانند آب گرم مورد نیاز خود را با کمترین هزینه ی ممکن، تهیه نمایند.
  • تامین گرما در منازل، مراکز صنعتی و تجاری. گرمایش و تامین دمای مناسب برای واحد های ساختمانی و مراکز تجاری یا صنعتی، یکی از مهم ترین موارد مورد توجه مهندسان ساختمانی می باشد. همچنین تامین انرژی گرمایی با کمترین هزینه ی ممکن نیز، جز استانداردهای مورد توجه در کشورهای توسعه یافته است. در این زمینه، معرفی و ساخت انواع پکیج های گرمایشی استفاده کننده از انرژی خورشیدی باعث شده است؛ این افراد به استفاده از این پکیج ها روی آورند و از مزایایی همچون کاهش چشمگیر هزینه های مورد استفاده، بهره مند شوند. لازم به ذکر است که این پکیج های گرمایشی را می توان به موتورخانه ی ساختمان هایی که قبلا بنا شده اند و ار انرژی خورشیدی استفاده نمی کنند نیز، متصل نموده و هماهنگ کرد.

تامین آب گرم استخرها

بیشتر بخوانید : تصفیه خانه آب استخر چگونه است؟

نحوه ی عملکرد پکیج های گرمایشی خورشیدی

یک پکیج خورشیدی از اجرا و دستگاه هایی ساخته شده است که می توانند انرژی نورانی خورشید را دریافت کرده، آن را پردازش نمایند و به شکل انرژی الکتریکی، تبدیل نمایند. در این میان هر یک از این اجزا دارای ویژگی و ساختاری مشخص، می باشد. اجزای اصلی یک پکیج گرمایشی استفاده کننده از نور خورشید شامل موارد زیر است:

  • صفحه ی پنل خورشیدی. پنل خورشیدی یا solar panel، اولین بخش از هر پکیج خورشیدی و در واقع، بخش دریافت کننده ی انرژی نورانی خورشید می باشد. سامانه های فتوولتاییک( یعنی سامانه ای که قادر به دریافت نور خورشید و تبدیل آن به انرژی الکتریسیته می باشد) از یک سری مواد نیم رسانا که از جنس سیلیسیوم یا کادمیوم تلورید می باشند، تهیه شده اند. در واقع تابش انرژی خورشیدی به این پنل ها، باعث ایجاد یک اختلاف پتانسیل الکتریکی در نیم رسانا ها شده و این امر باعث برقراری و ایجاد جریان بین آنها خواهد شد. این پنل های خورشیدی می توانند از 100 تا 300 وات انرژی الکتریکی تولید کنند که بسته به نوع پنل، متفاوت خواهد بود. در واقع هرچه ماژول بکار برده شده در پکیج گرمایشی بزرگ تر باشد( مساحت بیشتری داشته باشد)، بازدهی آن نیز بیشتر خواهد بود.

حفاظت از محیط زیست با پنل خورشیدی

  • باتری پنل. در واقع محل ذخیره ی انرژی الکتریکی تولید شده توسط پنل خورشیدی، باتری آن است. با توجه به توان تولیدی هر پنل، باتری های متنوعی وجود دارند.
  • اینورتر. برق تولید شده توسط پنل صفحه خورشیدی، به باتری وارد می شود و سپس از طریق باتری، جهت مصرف در سیستم، توزیع می شود. این برق دارای جریان مستقیم است و لذا باید آن را به حالت متناوب، تبدیل نمود. تبدیل جریان مستقیم برق تولید شده توسط پنل به جریان متناوب، توسط اینورتر انجام می گیرد.